پایان نامه مقایسه میزان افسردگی و اضطراب در بین معلمان زن زن مدارس استثنایی و عادی در شهر کرج |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رودهن
دانشکده علوم تربیتی و مشاوره
پایاننامه کارشناسیارشد ناپیوسته رشته مدیریت آموزش
عنوان:
مقایسه میزان افسردگی و اضطراب در بین معلمان زن زن مدارس استثنایی و عادی در شهر کرج
استاد راهنما:
دکتر علاء الدین اعتماد اهری
استاد مشاور:
دکتر شراره حبیبی
زمستان 1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش… 4
1-4 فرضیه های پژوهش… 5
1-4-1 فرضیه های اصلی: 5
1-4-2 فرضیه های فرعی پژوهش: 5
1-5 اهداف پژوهش… 6
1-5-1 اهداف اصلی: 6
1-5-2 اهداف فرعی: 6
1-6 سؤال های پژوهش… 6
1-6-1 سؤال های اصلی: 6
1-6-2 سؤال های فرعی: 6
1-7 تعاریف متغیرهای پژوهش… 7
1-7-1 تعاریف نظری.. 7
1-7-2 تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش… 8
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه. 10
2-2 مبانی نظری و ادبیات پژوهش… 12
2-2-1 تاریخچه اضطراب… 12
2-2-2 تاریخچه افسردگی.. 14
2-2-3 تعاریف و نظریه های اضطراب… 16
2-2-4 تعاریف و نظریه های افسردگی.. 22
2-2-4-1 افسردگی از دیدگاه روان پویایی: 25
2-2-4-2 افسردگی از دیدگاه رفتارگرایان: 25
2-2-4-3 افسردگی از دیدگاه شناختی: 25
2-2-4-4 افسردگی از دیدگاه اجتماعی: 26
2-2-5 انواع اضطراب… 27
2-2-5-1 اضطراب موقعیتی: 27
2-2-5-2 اضطراب خصیصه ای: 28
2-2-6 انواع افسردگی.. 28
2-2-6-1 افسردگی در نوجوانی.. 28
2-2-6-2 افسردگی پنهان. 28
2-2-6-3 افسردگی اتکائی.. 29
2-2-6-4 افسردگی رجعتی.. 29
2-2-6-5 افسردگی پس از زایمان. 29
2-2-6-6 افسردگی نوروتیک… 29
2-2-6-7 افسردگی عضوی.. 30
2-2-6-8 افسردگی علاقی.. 30
2-2-6-9 افسردگی ناشی از موفقیت… 30
2-2-6-10 افسردگی ناشی از مصرف دارو. 30
2-2-6-11 افسردگی در نتیجه پیری.. 30
2-2-6-12 افسرگی فصلی.. 31
2-2-6-13 افسردگی در دانشجویان. 31
2-2-6-14 افسردگی در زنان. 31
2-2-7 درمان افسردگی براساس نظریه یادگیری.. 33
2-2-8 انواع درمانهای افسردگی.. 34
2-2-8-1 شناخت درمانی: 34
2-2-8-2 رفتار درمانی: 35
2-2-8-3 درمان بین فردی.. 35
2-2-8-4 روان درمانی تحلیل گرا 35
2-2-8-5 روان درمانی حمایتی.. 35
2-2-8-6 گروه درمانی.. 35
2-2-8-7 روان درمانی خانواده 36
2-2-9 تعریف کودکان استثنایی.. 36
2-2-9-1 تعریف آموزش و پرورش استثنایی.. 37
2-2-10 علل افسردگی معلمان زن : 38
2-2-10-1 معلمی سخت ترین شغل دنیا (مقدمه ای بر استرس معلمان زن) 38
2-2-10-2 نظم دانش آموزان فضا را مناسب تر می کند. 39
2-2-10-3 هنر معلم فقط در آموزش نیست… 40
2-2-10-4 معلمان زن با استرس های گوناگونی مواجه هستند. 40
2-2-10-5 کنترل کلاس… 41
2-2-10-6 برقراری ارتباط با دانش آموزان. 42
2-2-11 استرس معلمان زن. 45
2-2-11-1 نشانه ها و علائم استرس در معلمان زن. 45
2-2-11-2 منابع استرس معلمان زن. 45
2-2-11-3 ویژگی های شخصیتی و استرس… 46
2-2-11-3 -1 مدیریت زمان. 46
2-2-11-3-2 خودپی جویی.. 47
2-2-11-3-3 خودآرام بخشی.. 47
2-2-11-3-4 مثبت اندیشی.. 47
2-2-11-3-5 گشودگی.. 48
2-2-11-3-6 افزایش توانایی ها و مهارت ها 48
2-2-11-4 آثار تخریبی استرس شدید در تدریس… 49
2-2-12 منابع شایع استرس… 50
2-2-13 رابطه رضایت شغلی با استرس… 51
2-2-13-1 مهار استرس با استفاده از رژیم غذایی.. 51
2-2-13-2 تأثیر خنده بر کاهش استرس… 52
2-2-13-3 برخورد عملی با استرس… 53
2-2-14 عصبانیت و راه های پیشگیری از آن. 54
2-2-14-1 عصبانیت و راه حل آن. 55
2-2-15 اضطراب عامل مرگ بیماران قلبی است… 57
2-2-16 شخصیت تیپ آ 58
شخصیت نوروتیک… 59
مدرسه سالم. 61
2-2-17 افزایش روحیه کارکنان. 65
2-3 پیشینه های پژوهش… 65
2-3-1 پیشینه داخلی.. 65
2-3-2 پیشینه خارجی.. 67
2-4 جمع بندی و چهارچوب نظری تحقیق.. 68
فصل سوم : مراحل اجرای پژوهش
3-1 مقدمه. 70
3-2 روش پژوهش… 70
3-3 جامعه آماری.. 70
3-4 نمونه مورد پژوهش… 70
3-5-1 روش نمونه گیری.. 70
3-6 ابزار اندازه گیری.. 71
3-6-1 معرفی آزمون اضطراب کتل.. 71
1- تحول هشیاری نسبت به خود O3. 72
2- نیروی من C.. 73
3- گرایش پارانویایی L.. 73
4- گرایش به گنهکاری O… 73
5- تنش ارگی O4. 73
3-6-2 معرفی آزمون افسردگی بک… 74
3-6-2-1 نمره گذاری آزمون افسردگی : 75
3-6-2-2 تخمین میزان افسردگی افراد: 76
3-6-2-3 معیارها و میزان های عددی آزمون افسردگی: 76
3-6-2-4 روش نمره گذاری : 77
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 77
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری داد های پژوهش
4-1 مقدمه. 78
4-2 آمار توصیفی.. 78
4-3 بررسی فرضیه های پژوهش(آمار استنباطی): 81
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهاد
5-1 مقدمه. 95
5-2 یافته های پژوهش… 95
5-2-1 نتایج آمار توصیفی.. 95
5-2-2 نتایج آمار استنباطی.. 96
5-3 بحث و نتیجه گیری.. 97
5-4 محدودیت ها و مشکلات پژوهش… 100
5-5 پیشنهادات… 100
5-5-1 پیشنهادات این پژوهش: 100
5-6 خلاصه پژوهش… 102
منابع و مأخذ. 104
پیوست… 108
فهرست جداول
جدول 1-3 توزیع فراوانی نمونههای آماری برحسب رشته تحصیلی……………………………… 71
جدول 2-3 هنجارگزینی ایرانیها در مقایس افسردگی بک…………………………………………. 76
جدول 1-4 توصیف میزان افسردگی معلمان زن گروه نمونه به تفکیک نوع مدرسه……………. 78
جدول 2-4 توصیف میزان اضطراب و مؤلفههای آن در گروه نمونه به تفکیک نوع مدرسه…… 79
جدول 3-4 نتایج تحلیل فرضیه اول………………………………………………………………………. 81
جدول 4-4 نتایج تحلیل فرضیه دوم………………………………………………………………………. 83
جدول 5-4 نتایج تحلیل فرضیه سوم……………………………………………………………………… 84
جدول 6-4 نتایج تحلیل فرضیه چهارم…………………………………………………………………… 85
جدول 7-4 نتایج تحلیل فرضیه پنجم…………………………………………………………………….. 87
جدول 8-4 نتایج تحلیل فرضیه ششم…………………………………………………………………….. 88
جدول 9-4 نتایج تحلیل فرضیه هفتم……………………………………………………………………… 90
جدول 10-4 نتایج فرضیه…………………………………………………………………………………… 91
جدول 11-4 نتایج فرضیه…………………………………………………………………………………… 93
فهرست نمودارها
نمودار 1-4 هیستوگرام نمرات افسردگی…………………………………………………………………. 79
نمودار 2-4 هیستوگرام نمرات اضطراب کل معلمان زن………………………………………………. 81
نمودار 3-4 توزیع نمرات افسردگی به تفکیک گروه………………………………………………….. 82
نمودار 4-4 توزیع نمرات اضطراب به نفکیک گروه…………………………………………………… 83
نمودار 5-4 پراکندگی نمرات اضطراب و افسردگی معلمان زن در مدارس عادی………………. 85
نمودار 6-4 پراکندگی نمرات اضطراب و افسردگی معلمان زن در مدارس استثنایی…………… 86
نمودار 7-4 توزیع نمرات هوشیاری خود به تفکیک گروه……………………………………………. 88
نمودار 8-4 توزیع نمرات نیروی من به تفکیک گروه…………………………………………………. 89
نمودار 9-4 توزیع نمرات گرایش پارانویایی به تفکیک گروه……………………………………….. 91
نمودار 10-4 توزیع نمرات گرایش احساس گناه به تفکیک گروه………………………………….. 92
نمودار 11-4 توزیع نمرات تنشگرایی گناه به تفکیک گروه…………………………………………. 94
چکیده
پژوهش حاضر به مقایسه میزان افسردگی و اضطراب در بین معلمان زن مدارس استثنایی و عادی در شهر کرج میپردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه معلمان زن دوره ابتدایی شهر کرج که 105 نفر معلم استثنایی و 273 نفر معلم عادی می باشد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای یا نسبی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی بک و اضطراب کتل استفاده شده است که شامل سوالهایی در خصوص اضطراب و افسردگی است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادهها در بخش توصیفی از جداول توزیع فراوانی و درصد فراوانی و در بخش استنباطی از آزمون t برای تجزیه و تحلیل سوالهای پژوهش استفاده شده است. یافتههای کلی پژوهش عبارتند از: بین افسردگی و اضطراب معلمان زن مدارس عادی رابطه معنیداری وجود دارد. یعنی با افزایش اضطراب، افسردگی معلمان زن عادی نیز افزایش یافته است. و همچنین بین افسردگی و اضطراب معلمان زن مدارس استثنایی رابطه معنیداری وجود. یعنی با افزایش اضطراب، افسردگی معلمان زن استثنایی نیز افزایش یافته است. نتایج بررسی مقیاسهای پرسشنامهی اضطراب نیز حاکی از آن است که: بین میزان هوشیاری نسبت به خود معلمان زن مدارس عادی و معلمان زن مدارس کودکان استثنایی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین میزان نیروی من معلمان زن مدارس عادی و مدارس کودکان استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد بهطوری که نیروی من معلمان زن مدارس استثنایی بیشتر است. بین میزان گرایش به پارانویایی معلمان زن مدارس عادی و معلمان زن مدارس کودکان استثنایی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین میزان گرایش به احساس گناه معلمان زن مدارس عادی و مدارس کودکان استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد بهطوری که گرایش به احساس گناه معلمان زن مدارس استثنایی بیشتر است. بین میزان تنش ارگی معلمان زن مدارس عادی و مدارس کودکان استثنایی تفاوت معناداری وجود دارد بهطوری که تنش ارگی معلمان زن مدارس استثنایی بیشتر است.
واژگان کلیدی : افسردگی، اضطراب، کودکان استثنایی، مدارس عادی، مدارس استثنایی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:11:00 ب.ظ ]
|