پایان نامه مقایسه همبستگی خانوادگی، سلامت روانی و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده علوم انسانی
گروه آموزشی روانشناسی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته: روانشناسی گرایش: بالینی
عنوان
مقایسه همبستگی خانوادگی، سلامت روانی و
جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران
استاد راهنما
دکتر شهره قربان شیرودی
بهمن 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنــوانصفحه
چکیده فارسی ……………………………………………………………………………….. | 1 |
فصل اول: طرحتحقیق ………………………………………………………….. |
2 |
1-1- مقـدمه ………………………………………………………………………………… | 3 |
1-2- بیان مسأله ……………………………………………………………………………… | 5 |
1-3- اهمیت و ضرورت انجام موضوع تحقیق ……………………………………. | 8 |
1-4- اهداف تحقیق ……………………………………………………………………….. | 10 |
1-5- سؤال های تحقیق ………………………………………………………………….. | 10 |
1-6- فرضیه های تحقیق …………………………………………………………………. | 10 |
1-7- معرفی متغیرها و نقش آنها در تحقیق …………………………………………. | 10 |
1-8- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ……………………………….. | 11 |
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق ……………………………………………. |
13 |
2-1- مقدمه ………………………………………………………………………………….. | 14 |
2-2- آشنایی با پدیده دختران فراری………………………………………………… | 14 |
2-3- شرایط عمومی دختران فراری………………………………………………….. | 14 |
2-4- اقسام فرار……………………………………………………………………………. | 16 |
2-5- علل فرار……………………………………………………………………………… | 17 |
2-6- پیامدهای فرار……………………………………………………………………….. | 21 |
2-7- اقدامات جامعه امروز در برابر فرار دختران………………………………… | 22 |
2-8- راهکارهای پیشگیری از فرار دختران………………………………………… | 26 |
2-9- انواع خانواده………………………………………………………………………… | 27 |
2-10- هدف از تشکیل خانواده……………………………………………………….. | 28 |
2-11- اساسى ترین هدف در تشکیل خانواده…………………………………….. | 28 |
2-12- نقش و اهمیت خانواده…………………………………………………………. | 29 |
2-13- وظایف و کارکرد خانواده…………………………………………………….. | 31 |
2-14- تحکیمخانوادهازنگاهدین…………………………………………………… | 34 |
2-15- تعریف سلامت روان……………………………………………………………. | 37 |
2-16- سلامت و بیماری در گذشته و حال………………………………………… | 38 |
2-17- الگوهای تبیین کننده بیماری ها………………………………………………. | 39 |
2-18- حیطه های مرتبط با سلامت روان…………………………………………… | 42 |
2-19- ارتباط سلامت روانی با سایر متغیرها………………………………………. | 43 |
2-20- مفهوم و نظریه های مذهب……………………………………………………. | 56 |
2-21- سنخ های دینداری……………………………………………………………….. | 51 |
2-22- نگرش والدین و تربیت دینی فرزندان……………………………………… | 53 |
2-23- تحقیقات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع تحقیق …….. | 60 |
فصل سوم : روش تحقیق ………………………………………………………… |
68 |
3-1- مقـدمه ………………………………………………………………………………… | 69 |
3-2- روش تحقیق ………………………………………………………………………….. | 69 |
3-3- جامعه آماری …………………………………………………………………………. | 69 |
3-4- حجم نمونه ……………………………………………………………………………. | 69 |
3-5- روش نمونه گیری …………………………………………………………………… | 70 |
3-6- ابزار اندازه گیری داده ها …………………………………………………………. | 70 |
3-7- روش های جمع آوری داده ها ………………………………………………….. | 71 |
3-8- روش های تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………. | 72 |
3-9- مراحل و چگونگی اجرای پژوهش……………………………………………… | 72 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………….. |
74 |
4-1- مقـدمه ………………………………………………………………………………… | 75 |
4-2- تجزیه توصیفی یافته ها …………………………………………………………… | 75 |
4-3- تحلیل استنباطی داده ها ………………………………………………………….. | 87 |
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری و ارایه پیشنهادها ……………………….. |
95 |
5-1- مقـدمه ………………………………………………………………………………… | 96 |
5-2- یافته های توصیفی …………………………………………………………………. | 96 |
5-3- بحث و بررسی فرضیه ها ………………………………………………………… | 97 |
5-4- محدودیت های تحقیق ………………………………………………………….. | 99 |
5-5- پیشنهادها ……………………………………………………………………………. | 100 |
منابع ……………………………………………………………………………………….. |
102 |
منابع فارسی ………………………………………………………………………………….. | 103 |
منابع انگلیسی ………………………………………………………………………………… | 106 |
پیوست ……………………………………………………………………………………. |
109 |
پرسشنامه ها ………………………………………………………………………………….. | 110 |
محاسبات آماری …………………………………………………………………………….. | 120 |
چکیده انگلیسی ……………………………………………………………………………… | 136
|
فهرست جداول
جدول شماره عنوان جدول صفحه
4-1. | فراوانی و درصد فراوانی جمعیت نمونه به تفکیک وضعیت آزمودنی……. | 76 |
4-2. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک تحصیلات…………….. | 77 |
4-3. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک تحصیلات……………… | 78 |
4-4. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک تعداد اعضای خانواده | 79 |
4-5. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک تعداد اعضای خانواده… | 80 |
4-6. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک شغل پدر………………… | 81 |
4-7. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک شغل پدر……………….. | 82 |
4-8. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک شغل مادر……………… | 83 |
4-9. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک شغل مادر………………. | 84 |
4-10. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک وضعیت سکونت ……. | 85 |
4-11. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک وضعیت سکونت…….. | 86 |
4-12. | نتایج حاصل از آزمون ام. باکس ……………………………………………………. | 87 |
4-13. | نتایج آزمون لون جهت سنجش برابری واریانس ها ……………………………. | 88 |
4-14. | محاسبه ضریب همبستگی پیرسون در مورد متغیرهای فرضیه اصلی ……… | 88 |
4-15. | میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش در بین دختران فراری و عادی | 89 |
4-16. | نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری برای مقایسه همبستگی خانواده، سلامت روان و جهت گیری مذهبی در بین دختران فراری و عادی …………………. | 89 |
4-17. | میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های همبستگی خانواده در بین دختران فراری و عادی ……………………………………………………………………………. | 90 |
4-18. | نتایج تحلیل واریانس برای مقایسه مؤلفه های همبستگی خانواده در بین دختران فراری و عادی …………………………………………………………………. | 90 |
4-19. | میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های سلامت روانی در بین دختران فراری و عادی ……………………………………………………………………………. | 92 |
4-20. | نتایج تحلیل واریانس برای مقایسه مؤلفه های سلامت روانی در بین دختران فراری و عادی…………………………………………………………………… | 93 |
4-21. | میانگین و انحراف استاندارد مؤلفه های جهت گیری مذهبی در بین دختران فراری و عادی…………………………………………………………………. | 94 |
4-22. | نتایج تحلیل واریانس برای مقایسه مؤلفه های جهت گیری مذهبی در بین دختران فراری و عادی …………………………………………………………………. | 94 |
فهرست نمودارها/اشکال
نمودار شماره عنوان نمودارصفحه
2-1. | رابطه سلامت روان با حیطه های مشابه …………………………………………… | 43 |
4-1. | فراوانی و درصد فراوانی جمعیت نمونه به تفکیک وضعیت آزمودنی……. | 76 |
4-2. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک تحصیلات…………….. | 77 |
4-3. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک تحصیلات……………… | 78 |
4-4. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک تعداد اعضای خانواده | 79 |
4-5. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک تعداد اعضای خانواده … | 80 |
4-6. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک شغل پدر………………… | 81 |
4-7. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک شغل پدر……………….. | 82 |
4-8. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک شغل مادر……………… | 83 |
4-9. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک شغل مادر………………. | 84 |
4-10. | فراوانی و درصد فراوانی دختران فراری به تفکیک وضعیت سکونت ……. | 85 |
4-11. | فراوانی و درصد فراوانی دختران عادی به تفکیک وضعیت سکونت …….. | 86 |
چکیده فارسی
هدف:این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی خانوادگی، سلامت روانی و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران انجام شد. روش: روش تحقیق علّی-مقایسه ای و جامعه آماری آن 200نفر ازختران فراری و عادی شهر تهران در سال 93 بودند که از این تعداد 200 نفر، 100 نفردختران عادی به شیوه تصادفی ساده و 100نفردختران فراری به شیوه در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های همبستگی خانواده، سلامت روان و جهت گیری مذهبی پاسخ دادند. داده های حاصل به روش تحلیل پارامتریک تحلیل واریانس چندمتغیره مانوابا نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که همبستگی خانوادگی، سلامت روانی و جهت گیری مذهبی در بین دختران فراری مستقر در مراکز نگهداری بهزیستی و عادی شهر تهران متفاوت است. همبستگی خانوادگی در بین دختران فراری و عادی شهر تهران متفاوت است.سلامت روانی در بین دختران فراری و عادی شهر تهران متفاوت است.جهت گیری مذهبی در بین دختران فراری و عادی شهر تهران متفاوت است.
واژه گان کلیدی:همبستگی خانوادگی، سلامت روانی، جهت گیری مذهبی، دختران فراری و عادی
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:11:00 ب.ظ ]
|