پایان نامه مقایسه ویژگیهای شخصیت و عملکرد تحصیلی در دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و دانشجویان عادی |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم وتحقیقات ایلام
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی (M. A)
گرایش: بالینی
عنوان:
مقایسه ویژگیهای شخصیت و عملکرد تحصیلی در دانشجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی و دانشجویان عادی
استاد راهنما:
دکتر جهانشاه محمد زاده
استاد مشاور:
دکتر شهرام مامی
تابستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش… 7
1-4- اهداف تحقیق. 8
1-4-1- هدف کلی.. 8
1-4-2- اهداف فرعی.. 8
1-4-3- اهدف کاربردی.. 8
1-5- فرضیههای تحقیق. 8
1-6- تعاریف اصطلاحات و مفاهیم. 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 11
2-2- صفات شخصیتی وعملکرد تحصیلی.. 20
2-3- نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت.. 27
2-4- عوامل پنجگانه. 28
2-4-1- عامل روان رنجورخویی (عصبیت یا شاخص هیجان) 28
2-4-2- عامل برون گرایی.. 29
2-4-3- عامل انعطاف پذیری (باز بودن یا گشودگی) 29
2-4-4- عامل توافق پذیری.. 30
2-4-5- با وجدان بودن. 31
2-5- ارتباط بین مقیاسهای کلی آزمون نئو وعملکرد تحصیلی.. 33
2-5-1- رابطه نوروزگرایی با پیشرفت تحصیلی: 33
2-5-2- رابطه برونگرایی با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-5-3- رابطه انعطاف پذیری با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-5-4- رابطه مقبولیت با پیشرفت تحصیلی.. 33
2-6- پیشینه تحقیق. 34
فصل سوم: روششناسیتحقیق
3-1- مقدمه. 45
3-2- روش تحقیق. 45
3-3- ابزار گردآوری داده ها 45
3-3-1- پرسشنامه مشخصات فردى و خانوادگى: محقق ساخته. 45
3-3-2- پرسشنامه شخصیتی تجدیدنظر شده نئو. 46
3-3-2-1- در ایران. 47
3-3-2-2- در خارج از کشور. 48
3-3-2-2- ابعاد پنج گانه و صفات آزمون (NEO)NEO PI-R. 49
3-4-1- نحوه تکمیل پاسخنامه ها 57
3-5- طرح تحقیق. 57
3-5-1- متغیرها 57
3-6- روش گردآورى اطلاعات.. 58
3-7- ابزار اندازهگیرى.. 59
3-8- روش اجراء. 59
3-8-1- اجراء مقدماتى.. 59
3-8-2- روش نمونه گیری.. 59
3-8-3- مرحله نهائی.. 60
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل داده ها 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- تحلیل یافتههای تحقیق. 62
4-2- بخش اول: آمار توصیفی.. 62
4-3- آمار استنباطی و آزمون فرضیه ها 74
4-3-1- فرضیههای مطرح شده در این پژوهش… 74
4-3-1-1- فرضیه اول. 74
4-3-1-2- فرضیه دوم. 75
4-3-1-3- فرضیه سوم. 76
4-3-1-4- فرضیه چهارم. 77
4-3-1-5- فرضیه پنجم. 80
4-3-1-6- فرضیه ششم. 81
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه. 84
5-2- نتیجه گیری.. 88
5-3- محدویتهای پژوهش… 89
5-4- پیشنهادها 89
5-5- راهکارها 89
5-5-1- نحوه رعایت نکات اخلاقی.. 90
منابع. 91
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 2-1- نمرات بالا و پایین عاملهای پنج گانه شخصیت.. 32
جدول 4-1-گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحت پوشش و غیر تحت پوشش کمیته امداد. 62
جدول 4-2- گروه نمونه به تفکیک جنسیت.. 63
جدول 4-3- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحصیلی.. 63
جدول 4-4- میانگین و انحراف استاندارد نمرات مقیاسهای اصلی آزمون نئو در کل گروه نمونه. 65
جدول 4-5- میانگین و انحراف استاندارد مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 65
جدول 4-6- میانگین و انحراف استاندارد مقیاسهای فرعی آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 66
جدول 4-7- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 67
جدول 4-8- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای فرعی آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 68
جدول 4-9- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 68
جدول 4-10- میانگین و انحراف استاندارد خرده مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 69
جدول 4-11- مقایسه عملکرد تحصیلی در دو گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش… 74
جدول 4-12- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان. 74
جدول 4-13- مقایسه ویژگیهای شخصیتی در دو گروه دانشجویان موفق و ناموفق. 75
جدول 4-14- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان در مقیاس (N). 75
جدول 4-15- ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی در گروه دانشجویان تحت پوشش….. 76
جدول 4-16- نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیر گام به گام. 77
جدول 4-17- نتایج آزمون تی گروههای مستقل برای دو گرو مردان و زنان مدد جو. 78
جدول 4-18- نتایج آزمون تی گروههای مستقل برای دو گروه مردان و زنان عادی.. 79
جدول 4-19- مقایسه ویژگیهای شخصیتی در دو گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش… 80
جدول 4-20- نتایج آزمون تی برای گروههای مستقل در مقایسه میانگین نمرات دو گروه دانشجویان مدد جو و عادی در مقیاس (N) 80
جدول 4-21- مقایسه تفاوت از میانگین نمرات ویژگیهای شخصیتی در گروه دانشجویان عادی و تحت پوشش…. 81
جدول 4-22-. 82
فهرست نمودارها
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
نمودار 3-1- کانون اصلی هریک از عوامل پنجگانه (به نقل ازwww. handresearch. com) 56
نمودار 4-1- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحت پوشش و غیر تحت پوشش کمیته امداد. 63
نمودار 4-2- گروه نمونه به تفکیک جنسیت.. 63
نمودار 4-3- گروه نمونه پژوهش بر حسب وضعیت تحصیلی.. 64
نمودار 4-4- سطوح عملکرد تحصیلی بر اساس معدل بدون تفکیک گروه ها 64
نمودار 4-5- سطوح عملکرد تحصیلی هر کدام از گروه ها 64
نمودار 4-6-میانگین نمرات مقیاسهای اصلی آزمون نئو در کل گروه نمونه. 65
نمودار 4-7- میانگین مقیاسهای آزمون شخصیتی نئو در گروه دانشجویان تحت پوشش و عادی.. 66
فهرست شکلها
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………. صفحه
شکل 4-1- نیمرخ شخصیتی ویژگی های شخصیتی دانشجویان مذکر عادی.. 70
شکل 4-2- نیمرخ شخصیتی ویژگی های شخصیتی دانشجویان مؤنث عادی.. 70
شکل 4-3- نیمرخ شخصیتی مردان عادی در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 71
شکل 4-4- نیمرخ شخصیتی زنان عادی در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 71
شکل 4-5- نیمرخ شخصیتی مددجویان مذکر. 72
شکل 4-6- نیمرخ شخصیتی مددجویان مؤنث.. 72
شکل 4-7- نیمرخ شخصیتی مردان مددجو در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 73
شکل 4-8- نیمرخ شخصیتی زنان مددجو در پنج عامل اصلی آزمون نئو. 73
چکیده
مقدمه: این مطالعه با هدف مقایسه بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان عادی و تحت پوشش کمیته امداد امام دانشگاههای شهرستان دره شهر انجام گردیده. موارد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری را کلیه دانشجویان عادی و تحت پوشش تشکیل میدهد. در این مطالعه، 189 نفر دانشجو (92 مددجو و 97 عادی) با روش نمونهگیری تصادفی از جامعه مورد نظرانتخاب گردیده و جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه نئو (فرم بلند) و پرسشنامه دموگرافیک صورت گرفت و از معدل نمرات دانشجویان به عنوان شاخصی جهت سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل آماری دادهها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، T تست گروههای مستقل و ترسیم نیمرخها انجام گردید. یافتههای پژوهش: نتایج ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام نشانگر عدم ارتباط واضح و مستقیمی بین 5 مقیاس و 30 خرده مقیاس شخصیتی نئو با عملکرد تحصیلی دانشجویان مددجو و عادی میباشد و نتایج آزمون t گروههای مستقل (05/0P<) بیانگر نبود تفاوت معنی دار بین عملکرد تحصیلی دو گروه میباشد. علاوه برآن مشخص گردید دانشجویان موفق و ناموفق به لحاظ ویژگیهای شخصیتی تفاوتی با هم نداشته و بین جنسیت وعملکرد تحصیلی ارتیاط معنی دار وجود ندارد. با توجه به وجود تفاوت معنی دار در دو مقیاس نئو (A و C) میتوان گفت به لحاظ ویژگیهای شخصیتی بین دانشجویان مددجو و عادی تفاوت وجود دارد، اما با توجه به نیمرخهای شخصیتی ترسیم شده نمیتوان گفت که مددجویان از مشکلات شخصیتی بیشتری برخوردار هستند. بحث و نتیجه گیری: این نتایج میتواند بیان کننده این باشد که اصولاً ارتباط مستقیمی بین ویژگی شخصیتی دانشجویان (مددجو وعادی) و عملکرد تحصیلی آنان وجود ندارد یا حداقل میتوان گفت ویژگی شخصیتی تنها عامل مداخله گر در عملکرد فرد نبوده و عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارد که بر عملکرد تحصیلی فرد مؤثر واقع میشود.
کلیدواژه ها: آزمون نئو، دانشجو، نیمرخ شخصیتی، عملکرد تحصیلی، ویژگیهای شخصیتی
فصل اول:
[پنجشنبه 1399-01-07] [ 11:10:00 ب.ظ ]
|