پایان نامه واکنش سرمایه گذاران به مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران |
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد گرمی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری
عنوان
واکنش سرمایه گذاران به مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
استاد راهنما
دکتر محمد حسن زاده
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-4- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق.. 7
1-5- استفاده کنندگان از تحقیق.. 7
1-10- تعریف واژه ها و اصطلاحات… 9
1-11-1- نحوه اندازه گیری معیار مدیریت سود. 10
1-11-2- نحوه اندازه گیری بازده غیرعادی شرکتها 11
1-11-3- نحوه اندازه گیری خطای پیش بینی سود شرکتها 12
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2-2-2- انگیزهها ی مدیریت سود. 19
2-2-2-1- انگیزههای مرتبط با قراردادها 19
2-2-2-2- انگیزههای سیاسی.. 20
2-2-2-4- انگیزههای مالیاتی.. 21
2-2-4- ابزارها وروشهای مدیریت سود. 23
2-2-4-1- تعیین نحوهی عمل حسابداری معاملات به صورت اختیاری.. 23
2-2-4-2- انتخاب اصول حسابداری.. 24
2-2-4-3- تصمیمات اقتصادی اساسی و با اهمیت… 24
2-2-4-4- تعیین قیمتهای انتقالی کالاها و خدمات… 24
2-2-4-5- تعدیل برآوردهای حسابداری.. 24
2-2-5- هموار سازی از طریق تخصیص…. 25
2-2-6- هموار سازی از طریق طبقهبندی.. 25
2-2-7- موافقان و مخالفان مدیریت سود. 26
2-2-7-1- ابزارهای مدیریت سود از طریق رویدادهای مالی واقعی.. 29
2-2-7-2- مدیریت سود از طریق رویداد های مالی واقعی.. 30
2-2-8- مدیریت سود بر مبنای اقلام تعهدی.. 32
2-2-8-1- فرضیه مبتنی بر ارائه اطلاعات گمراه کننده 33
2-2-8-2- فرضیه های تحقیقات اثباتی.. 33
2-2-8-2- الف- فرضیه پاداش مدیریت… 33
2-2-8-2- ج- فرضیه هزینه سیاسی.. 35
2-2-9- مدلهای اندازهگیری اقلام تعهدی.. 35
2-2-9-6- مدل تعدیل شده جونز(1995) 38
2-3- مالیه رفتاری و مباحث مرتبط با آن. 39
2-3-1- مرحله ی گذر از مالی استاندارد. 41
2-3-2- ظهور مالی رفتاری و تصمیمات مالی.. 43
2-3-3-4- دوری از تأسف و پشیمانی.. 48
2-3-4- تورش های رفتاری سرمایه گذاران. 48
2-3-5- کاربرد مالیه رفتاری در فهم رفتار سرمایه گذاران. 53
2-3-6- رفتار سرمایه گذاران. 54
2-3-7- شفاف سازی اطلاعات مالی و رفتار سرمایه گذاران. 57
فصل سوم: مواد و روش ها
3-2-1-1- قلمرو زمانی تحقیق.. 72
3-2-1-2- قلمرو مکانی تحقیق.. 72
3-4- جامعهی آماری، روش نمونه گیری و گردآوری داده ها 73
3-4-3- متغیرهای تحقیق و نحوه اندازهگیری آنها 75
3-4-4- آزمون پیش فرض استفاده از مدل رگرسیون. 78
فصل چهارم: نتایج
4-2- بررسی آمار توصیفی متغیرها طی دوره پژوهش… 81
4-4- بررسی مانایی متغیرهای پژوهش… 82
4-5- آزمونF لیمر و آزمون هاسمن.. 83
4-6- تخمین مدل و تجزیه و تحلیل نتایج.. 84
5-2- خلاصه موضوع و روش تحقیق.. 88
5-3- خلاصه یافتههای تحقیق.. 91
5-4- نتیجهگیری و پیشنهادات… 91
5-6-1- پیشنهادات مبتنی بر تحقیق.. 94
5-6-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 94
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1- آماره های توصیفی متغیرهای پژوهش… 81
جدول 4-2- ضرایب همبستگی متغیرهای پژوهش… 82
جدول 4-3- نتایج آزمون مانایی متغیرهای پژوهش… 83
جدول4-4- نتایج حاصل از آزمون F لیمر و آزمون هاسمن.. 84
جدول 4-5- نتایج تخمین مدل اول. 85
جدول 4-6- نتایج تخمین مدل دوم. 86
جدول 5-1- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیات… 91
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 2-1- تابع ارزش کاهنمن و تیورسکی.. 46
چکیده
در شرایط واقعی بودن صورت های مالی ارایه شده، سود مبتنی بر سیستم حسابداری تعهدی میبایست بتواند اطلاعات با ارزشی را در خصوص وضعیت کنونی و چشم انداز آتی شرکت به بازار منعکس کند. در این حالت سود ممکن است منعکس کننده منافع شخصی مدیران بوده و سبب خطای پیش بینی تحلیلگران شده وموجب بروز ارزشگذاری نادرست سود از سوی بازار شود. حال این تحقیق بر آن بود تا به بررسی این موضوع بپردازد که آیا مدیریت سود بیش از حد آستانه سبب گمراهی بازار خواهد شد یا خیر؟ با اعمال محدودیت های مطرح شده، 138 شرکت پذیرفته شده در دوره زمانی 6 ساله بین سالهای 1386 الی 1391 در بورس اوراق بهادار تهران به عنوان نمونه این پژوهش انتخاب شده است. نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول نشان میدهد که در سطح اطمینان 99% رابطه مستقیم معنیداری بین خطای پیش بینی سود و مدیریت سود وجود دارد. تأیید این فرضیه به معنای آن است که با دستکاری سود از طریق اقلام تعهدی، اختلاف معنی داری بین سود هر سهم واقعی با سود هر سهم پیش بینی شده به وجود می آید. نتایج آزمون فرضیه دوم بیانگر رابطه معنادار مثبت میان خطای پیش بینی سود و بازده غیرعادی سهام جدید الورود به بورس است که درنهایت بیـانگر محتـوای اطلاعـاتی متغیـر سود دارد. به عبارت دیگر اعلام سود پیش بینی شده باعث انحـراف در میـانگین نـرخ بـازده غیرعادی سهام میشود. بطور کلی نتیجه این تحقیق نشان می دهد درصورتی که مدیران در محاسبات خود برای پیش بینی سود سال آتی دچار اشتباه شوند و یا پیش بینی های خود را تغییر دهند متناسب با افزایش درصد خطاهای پیش بینی سود و نیز افزایش دفعات تجدید نظر در پیش بینی توسط مدیران، سرمایه گذاران نرخ بازده بیشتری را برای سرمایه خود مطالبه می کنند. شرکت هایی که به سود پیش بینی شده مورد نظر خود نمی رسند یا بطور مدام پیش بینی های خود را تغییر می دهند از ثبات خاصی برخوردار نیستند، بنابراین ممکن است انتظارات سرمایه گذاران را برآورده نکنند.
کلمات کلیدی: مدیریت سود، بازده غیرعادی سهام، خطای پیش بینی سود، سود واقعی، سود پیش بینی شده
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
[جمعه 1399-01-08] [ 09:08:00 ب.ظ ]
|