نمره خام

 

 

۵۹

 

۹۴/۰

 

۶۲

 

۱۷/۱

 

۶۳/۸۲

 

۲

 

 

۴۸

 

۱۶/۰-

 

۴۸

 

۱۷/۰-

 

۸۴/۴۳

 

۱

 

 

۳۸

 

۲۲/۱-

 

۳۵

 

۵۰/۱-

 

۲۱/۱۱

 

۰

 

فصل پنجم
نتیجهگیری
خلاصه فصول
این پژوهش با هدف هنجاریابی مقیاس سنجش روابط متقابل و تهیه جدول نرم برای اندازهگیری روابط متقابل پرسنل شرکت ایرانخودرو انجام شد. در فصل نخست مسئله، پرسشها و اهمیت انجام پژوهش ذکر شد. در فصل دوم تعاریف، مبانی نظری و پژوهشهای مرتبط و همسو مرور شد. در فصل سوم روششناسی پژوهش بیان شد و پس از جمعاوری دادهها تحلیلهای آماری انجام شده در فصل چهارم گزارش گردید.
بحث و تفسیر و نتیجهگیری
پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی ویژگیهای روانسنجی از جمله اعتبار، روایی، و نرم مقیاس سنجش روابط متقابل در بین پرسنل شرکت ایرانخودرو انجام شد. پس از اجرای پرسشنامه بر روی ۵۰۰ نفر، این پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در مرحله بعدی برای پاسخ به این سوال که «آیا ابزار مورد پژوهش از اعتبار کافی برخوردار است؟» نتایج حاصل از اجرای آزمون نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برابر ۶۷۳/۰ به دست آمد، که اعتبار خوبی را نشان داد. برای بررسی روایی سازه و پاسخ به این سوال که «پرسشنامه سنجش روابط متقابل از چند عامل اشباع شده است؟» از روش تحلیل مولفههای اصلی (pc) استفاده شد. با استفاده از تحلیل عاملی و به شیوه چرخش متعامد (واریماکس)، ۸ عامل استخراج شد، که این ۸ عامل ۱۹۸/۵۶% درصد کل واریانس و سهم عامل یکم با ارزش ویژه ۹۲۷/۱، ۱۷۸/۹% درصد از واریانس مشترک بین مواد پرسشنامه را تبیین کرد. قبل از اجرای تحلیل عاملی کفایت نمونهبرداری با استفاده از اندازه KMO برابر ۶۳۰/۰ و نیز رد فرض صفر مبتنی بر درست بودن ماتریس همسانی در جامعه به وسیله آزمون کرویت بارتلت، به اثبات رسید که اجرای تحلیل عاملی تبیینپذیر است. ماتریس عاملی نشان داد عامل نخست دارای بیشترین بار عاملی و سهم آن نیز از سایر عاملها بیشتر است. نتایج تحلیل عاملی مشخص کرد، این مقیاس از ۸ عامل اشباع شده است. به منظور سادهسازی عوامل استخراجی از چرخش متعامد به شیوه واریماکس استفاده شد. از یافتههای پژوهش که بر پایه طرح نمونهبرداری و از آزمونهای آماری مبتنی بر تحلیل عاملی و روش تحلیل مولفههای اصلی است نتایج ذیل حاصل شد.
عامل یکم با ۴ سوال شامل سوالهای ۱۰، ۱۱، ۲۲، ۴۶ با این عامل همبستگی قوی داشته که «کودک مطیع و سازگار[۱۶۹]» نام گذاری شد. که میتوان آن را اینگونه تعریف کرد که زمانهایی در دوران کودکی وجود دارد که مستقـل از فشـارهای «والدی» رفتـار میکردیم. در این زمـانها نه خود را با انتظارات والـدینمان سازگار میکردیم و نه علیه آنها طغیان میکردیم، بلکه به سادگی همانطور که دوست داشتیم رفتار میکردیم به این نوع رفتار در زمان بزرگسال «کودک مطیع و سازگار» گفته میشود. (استوارت و جونز، ۱۳۸۲)
عامل دوم با ۳ سوال شامل سوالهای ۳۰، ۳۶، ۳۸ با این عامل همبستگی قوی داشته که «بالغ عملگرا[۱۷۰]» نام گذاری شد. که میتوان آن را اینگونه تعریف کرد که بالغ عملگرا که بوسیلهی واقعیتها و اطلاعات تقویت و نیـرومند شده است و به وسیله انرژی جریـان یافته از والد و کودک درون به حرکت در میآید، به بررسـی چارههای گوناگون برای عمل کردن و تصمیمگیری دربارهی عملکرد شخصیت میپردازد. به این نوع رفتار در زمان «بالغ عملگرا» گفته میشود. (جیمز و ساوری، ۱۳۸۲)
عامل سوم با ۳ سوال شامل سوالهای ۵۳، ۵۶، ۵۸ با این عامل همبستگی قوی داشته که «والد کنترلگر و مستبد[۱۷۱]» نام گذاری شد. که میتوان آن را اینگونه تعریف کرد که گاهی اوقات که کودک بودیم، والدینم به من میگفتند چه کار کنم، آنها یا مرا کنترل نموده، یا ازمن انتقاد میکردند.هرگاه من به گونهای رفتار میکنم که تقلیدی از نقش والدینم در این زمینههاست، در بخش «والد کنترلکننده و مستبد» خود قرارداریم. (استوارت و جونز، ۱۳۸۲)
عامل چهارم با ۳ سوال شامل سوالهای ۲۱، ۳۷، ۴۳ با این عامل همبستگی قوی داشته که «والد حمایتگر[۱۷۲]» نام گذاری شد. که میتوان آن را اینگونه تعریف کرد زمانهای که والدینم از من مراقبت و مواظبت میکردند. مادرم ممکن بود مرا در آغوش بگیرد و پدرم موقع خواب برایم قصه بگوید. هرگاه رفتارهایی را که والدینم در زمان مراقبت از من نشان میدادند، بازنوازی کنم، در بخش «والد حمایتگر» خود هستیم. (استوارت و جونز، ۱۳۸۲)
عامل پنجم با ۲ سوال شامل سوالهای ۸، ۱۵ با این عامل همبستگی قوی داشته که «والد احساسی[۱۷۳]» نام گذاری شد. که میتوان آن را اینگونه تعریف کرد زمانهای که احساسات و افکار والدینم که در دوران کودکی مشاهده کردهایم از خود نشان میدهیم، در بخش «والد احساسی» خود هستیم. (جیمز و ساوری، ۱۳۸۲)
عامل ششم با ۲ سوال شامل سوالهای ۱، ۲۸ با این عامل همبستگی قوی داشته که «والد عملگرا[۱۷۴]» نام گذاری شد. که میتوان آن را اینگونه تعریف کرد زمانهای که اعمال و حرکات والد خود را که در دوران کودکی مشاهده نمودهایم در زمان حال به آنها عمل میکنیم در بخش «والد عملگرا» خود هستیم. (جیمز و ساوری، ۱۳۸۲)

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت