1. وقت گیر بوده برای کشف مجهول نیاز به زمان طولانی دارد.

 

    1. هزینه براست واحتیاج به منابع مالی زیاد دارد.

 

  1. معمولا به وسیله مراکز علمی ودانشگاهی انجام می شود ، زیرا مأموریت اصلی آن ها توسعه

قلمرومعرفتی بشر است. (حافط نیا؛ ۱۳۸۷)
تحقیقات بنیادی براساس روش تحلیل به دودسته تقسیم می شوند:
الف) تحقیقات بنیادی تجربی: در این تحقیقات داده ها واطلاعات اولیه با استفاده از روش های آزمایش ، مشاهده، مصاحبه و…. گردآوری می شود وبا استفاده از روش ها وتکنیک ها ی آماری ومعیارهای پذیرفته شده مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرد. البته عقل وفکر محقق در نحوۀ به کارگیری روش ها ونیز تحلیل نتایج به دست آمده سهم زیادی دارد.
ب) تحقیقات بنیادی نظری: در این تحقیقات اطلاعات ومواد اولیۀ تحلیل به روش کتابخانه ای گرد آوری می شود وسپس با روش های مختلف استدلال مورد تجزیه وتحلیل عقلانی قرار گرفته ، نتیجه گیری می شود. (حافط نیا؛ ۱۳۸۷)

 

  1. تحقیق کاربردی: «هدف تحقیقات کاربردیتوسعۀ دانش کاربردی در یک زمینۀ خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود. نتایج این نوع تحقیقات در تعلیم وتربیت ، مثلا در طراحی برنامه های درسی و کمک به اتخاذ تصمیم های مربوط به نظام آموزشی به کار می رود.» (سرمد,بازرگان,حجازی,۱۳۹۲).

این تحقیقات با استفاده از زمینه وبستر شناختی ومعلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندی های بشر وبهبود وبهینه سازی ابزارها، روش ها ، اشیاء والگوها در جهت توسعه رفاه وآسایش وارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرارمی گیرند ؛ برای مثال ، استفاده از معلومات وقوانین زیست شناسی به بشر این امکان را می دهد تا راههای تأمین سلامتی وبهداشت خودرا جستجونماید.
ساخت داروبرای درمان بیماری ها یا توصیه های بهداشتی و ورزشی جملگی بر پایه تحقیقاتی صورت می گیرد که به “تحقیقات کاربردی” معروف هستند . (حافط نیا؛ ۱۳۸۷)
از مشخصات تحقیقات کار بردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫از نظر زمانی زودتر از تحقیقات بنبادی انجام می گیرند.

 

    1. درآمد زا هستند وبه همین دلیل طرفداران بیشتری دارند .

 

    1. عمدتا سازمان های دولتی وخصوصی وکارخانه ها ولی گاه دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتی نیز این تحقیقات را انجام می دهند. . (حافط نیا؛ ۱۳۸۷)

 

  1. تحقیق وتوسعه : «فرایندی است که به منظور تدوین وتشخیص مناسب بودن یک فرآوردۀ آموزشی (طرح ها ، روش ها وبرنامه های درسی )انجام می شود.هدف اساسی این نوع تحقیقات تدوین یا تهیۀ برنامه ها ، طرح ها وامثال آن است ، به طوری که ابتدا موقعیت نامعین خاصی مشخص شده وبر اساس یافته های پژوهشی ، طرح یا برنامۀ ویژۀ آن تدوین وتولید می شود. (سرمد,بازرگان,حجازی,۱۳۹۲)

تحقیق حاضر (ارزیابی شعب بانک صادرات بااستفاده از مدل شبکه ایی)که در حال انجام شدن است از نوع تحقیق کاربردی است.
۳-۴) دسته بندی تحقیق برحسب نحوۀ گردآوری داده ها (طرح تحقیق)
تحقیقات علمی را براساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز (طرح تحقیق) می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:
ا. تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی)

 

  1. تحقیق آزمایشی

تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی): «تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است . اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفا برای شناخت بیشتر شرایط موجود یایاری دادن به فرآیند تصمیم گیری باشد. بیشتر تحقیقات علوم رفتاری را می توان در زمرۀ تحقیق توصیفی به شمار آورد.» (سرمد، بازرگان، حجازی،۱۳۹۲).

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت