1. تصمیمات ساختار سرمایه بر ارزش بازار شرکت تأثیر معنی داری وجود دارد.

 

    1. تصمیمات ساختار سرمایه بر عملکرد شرکت بر اساس نرخ بازده حقوق صاحبان تأثیر معنی داری دارد.

 

  1. تصمیمات ساختار سرمایه بر سود هر سهم تأثیر معنی داری دارد.

۱-۷- استفادهکنندگان تحقیق
این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است که میتواند مورد استفاده گروه کثیری ازاستفادهکنندگان از صورتهای مالی به منظور افزایش قدرت پیشبینی سرمایهگذاران و کاهش ریسک شرکتها و در نتیجه افزایش بازده سهام، به منظور رشد و توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد. استفادهکنندگان اصلی این پژوهش عبارتند از: سهامداران (مالکان) به عنوان گروه اصلی استفادهکنندگان از اطلاعات حسابداری و در نتیجه تأمینکنندگان اصلی بازار سرمایه، اعتباردهندگان، پژوهشگران، تحلیلگران، دولت، مدیران و کارکنان شرکت و همچنین بورس اوراق بهادار تهران.
۱-۸- قلمرو تحقیق
هر پژوهشی باید دارای قلمرو و دامنه مشخصی باشد، تا محقق در تمامی مراحل تحقیق، بر موضوع پژوهش احاطه کافی داشته باشد و بتواند نتایج حاصل از نمونه را به جامعه تعمیم دهد.
۱-۸-۱- قلمرو موضوعی تحقیق
موضوع تحقیق حاضر، بررسی تأثیر ساختار سرمایه برارزش شرکت ، نرخ بازده سرمایه و سود هر سهم در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
۱-۸-۲- قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق شامل یک دوره زمانی پنج ساله براساس صورتهای مالی سالهای ۱۳۸۸تا ۱۳۹۲ شرکتهای نمونه است.
۱-۸-۳- مکان تحقیق
قلمرو مکانی این تحقیق جهت تعیین جامعه آماری، انتخاب نمونه، جمعآوری اطلاعات و آزمون فرضیه ها، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.
۱-۹- تعریف واژه های کلیدی تحقیق
ساختار سرمایه[۴]: ساختار سرمایه شامل ترکیب بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام است که به‌عنوان منابع تأمین مالی شرکت از آن‌ها استفاده می‌شود (آنتونی وهمکاران[۵]،۲۰۰۲).
اهرم مالی۳: بهره گیری از روش تأمین مالی با هزینه ی ثابت (مانند بدهی وسهام ممتاز) را اهرم مالی می نامند. اهرم مالی به امید افزایش بازده سهام عادی به کار گرفته می شود. این اهرم زمانی سودمند است که شرکت، وجوهی را که برای تأمین مالی به دست آورده است و هزینه های ثابتی دارد (وجوهی که از راه بدهی های دارای هزینه ی ثابت و یا سهام ممتاز با سود ثابت به دست می آید) برای انجام کاری که بازده آن بیش از هزینه های ثابت است به کار گیرد. سودی که پس از پرداخت هزینه های ثابت وجوه تأمین مالی بر جای می ماند به دست سهامداران عادی می رسد. چنانچه شرکت نتواند از انجام برنامه های پیش بینی شده، بازده ی برابر با هزینه های ثابت وجوه تأمین مالی بدست آورد، بهره گیری از این اهرم زیان آور بوده است. سودمندی اهرم مالی بر پایه ثأثیر آن بر درآمد هر سهم سهامداران عادی سنجیده می شود(دستگیر،۱۳۸۳).
نسبت سود هر سهم[۶] (EPS): سود هر سهم یکی از آماره های مالی بسیار مهم است که مورد توجه سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی می باشد. EPS از تقسیم سود پس از کسر مالیات شرکت، بر تعداد کل سهام، محاسبه می شود. که نشان دهنده سودی است که شرکت در یک دوره مشخص به ازای یک سهم عادی بدست آورده است (نوو، ۱۳۸۵).
نرخ بازده حقوق صاحبان سهام[۷](ROE): به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد شرکت می باشد برابر است با نسبت سود خالص به کل حقوق صاحبان سهام شرکت.
فصل دوم
مروری برادبیات تحقیق
۲-۱- مقدمه
هدف شرکت های سهامی ومدیران آن ها حداکثر نمودن ارزش حقوق صاحبان سهام و به عبارت دیگر حداکثر نمودن ارزش شرکت وسهام آن می باشد. حداکثرنمودن ارزش شرکت مستلزم بکارگیری بهینه منابع مالی وکسب بازده و ریسک متناسب است. موضوع ساختار سرمایه وترکیب بهینه آن وبه عبارت دیگر نحوه تأمین مالی شرکت از منابع مختلف، مبحثی است که نخستین بار توسط مودیلیانی ومیلر در سال ۱۹۸۵ مطرح شده و از آن زمان تاکنون مبنای بسیاری از تحقیقات مالی قرارگرفته بر اساس نظریه عدم ارتباط ساختار سرمایه، یک شرکت نمی تواند کل ارزش اوراق بهادار خود را فقط به وسیله تفکیک جریان های نقدی برروی بخش های متفاوت تغییر دهد زیرا ارزش شرکت به وسیله دارایی های واقعی تعیین می شود نه بر اساس اوراق بهادار منتشره شده آن. جنسون[۸] (۱۹۹۷) مخالف این نظریه بود واستدلال کرد که مقدار اهرم مالی در ساختار سرمایه شرکت بر انتخاب فعالیت های عملیاتی به وسیله مدیران اثر میگذارد و این فعالیت ها برروی عملکرد شرکت تأثیر می گذارد.
۲-۲- ساختار سرمایه
به ترکیب منابع مالی گوناگون هر شرکت، ساختار سرمایه می گویند (فرهنگ علوم مالی و بانکی آکسفُورد ۲۰۰۵؛ قالیباف اصل،۱۳۸۴). در بررسی ساختار سرمایه ی شرکت ها تلاش می شود تا ترکیب منابع مالی مختلف مورد استفاده آنها در تأمین مالی فعالیت ها و سرمایه گذاری های مورد نیاز، تبیین شود (مایرز،۲۰۰۱؛برونِن[۹]وهمکاران،۲۰۰۶)؛ نیز، می توان گفت که هدف از تعیین ساختار سرمایه مشخص کردن ترکیب منابع مالی هر شرکت به منظ

 

 
 
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت