• = Z مقدار تغییر استاندارد شده در واحد متناظر با سطح اطمینان

 

    • ضریب اطمینان= ۹۵%

 

  • ۰٫۵=p=q

بدین ترتیب:
 
فرمول۳-۲- محاسبه نمونه
با توجه به فرمول بالا، حجم نمونه مورد نیاز معادل ۳۸۵ نفر میباشد. روش نمونهگیری با توجه به ویژگیهای جامعه به صورت در دسترس میباشد. بدین ترتیب به تعداد مکفی و محاسبه تعداد پرسشنامههای لازم، به افراد در دسترس در جامعه مجازی ایرانیان پیامی مبنی بر تمایل شرکت در تحقیق ارسال گشت و افراد موافق، ایمیل خود را در اختیار پژوهشگر قرار دادند. بدین ترتیب، لینک وبلاگ میزبان پرسشنامه الکترونیکی به ایمیلشان ارسال گردید. پاسخگویان با مراجعه به وبلاگ مورد نظر، پرسشنامه مزبور را تکمیل نمودند.

 

  1. ابزار سنجش

فرضیهها، به عنوان گمانها، حدسها، راهحلها و پاسخهای احتمالی پیرامون مساله تحقیق مطرح میشوند. پژوهشگر باید با ابزارهایی دادههای لازم را از جامعه آماری گردآوری نماید و با تحلیل، پردازش و تبدیل آنها به اطلاعات، به آزمون فرضیهها بپردازد. برای جمع آوری دادهها به ابزارهای گوناگونی نیاز هست. نوع این ابزارها تابع عوامل گوناگونی از جمله ماهیت و روش تحقیق است (خاکی، ۱۳۸۸).
ابزار سنجش، وسایلی هستند که محقق به کمک آنها قادر است اطلاعات مورد نیاز خود را گردآوری، ثبت و کمی نماید. عمده ابزارهایی که برای انجام تحقیقات به کار میرود عبارتند از:
ابزارهای کتابخانه‌ای: دراین پژوهش ابتدا جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری وادبیات تحقیق از منابع کتابخانهای، مقالات لاتین، کتابهای مورد نیاز، پایان نامه ها ونیز از شبکه جهانی اطلاعات (اینترنت) استفاده شده است.
ابزارهای میدانیدر تحقیق پیش رو، از پرسشنامه الکترونیکی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است.

 

  1. تدوین پرسشنامه

 

در پرسشنامه الکترونیکی پژوهش حاضر به منظور سنجش متغیرهای تحقیق از مقیاس ترتیبی در قالب طیف پنج تایی لیکرت استفاده شده است. با مقیاس ترتیبی میتوان علاوه بر تشخیص وجود یا عدم وجود صفت، نسبت به سنجش و شدت و ضعف آن نیز اقدام کرد. البته نمیتوان فاصله بین درجات را مشخص کرد (حافظ نیا، ۱۳۸۷).
پرسشنامهای که برای انجام این تحقیق در نظر گرفته شده است از ۵ بخش تشکیل شده است. در بخش اول ۶ سوال جمعیت شناختی مطرح گردیده است که به تجزیه و تحلیل ویژگیهای پاسخگویان میپردازد.
بخش دوم شامل ۴ سوال میباشد که این سولات به بررسی نگرش افراد پاسخگو نسبت به تبلیغات اینترنتی پرداخته است. در بخش سوم که به واکاوی اعتماد افراد به تبلیغات اینترنتی میپردازد، ۲۰ سوال مشاهده میگردد که پاسخگو میبایست با توجه به وضعیت کنونی خود به آنها جواب مناسب دهد. در پایان، کلیک تبلیغات و خرید اینترنتی، هر کدام با یک سوال به ترتیب بخشهای چهارم و پنجم پرسشنامه را تشکیل میدهند.
در بخشهای دوم تا پنجم سوالات، هر پاسخگو، با توجه به شرایط و دیدگاه خود، نظرش را با اعلام موافق بودن یا مخالف بودن در قالب طیف لیکرت مشخص مینماید.
جدول ۳-۱ معیارهای مطرح شده در این تحقیق را مشخص میکند:
جدول ۳-۱- شاخصهای مطرح شده در تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت